Of het nu gaat om de installatie, de modernisering, vervanging of renovatie van een lift, of het onderhoud van een lift, de keuze van een liftoperator moet zorgvuldig worden overwogen en rekening houden met de volgende essentiële criteria.
- Expertise: de liftfabrikant moet in staat zijn installaties te ontwerpen en te installeren die aangepast zijn aan de aard van het gebouw en het project om de veiligheid en het comfort van iedereen te garanderen, van de medewerkers op de bouwplaats tot de eindgebruikers. De liftfabrikant moet ook financieel gezond zijn om zijn klant op lange termijn te ondersteunen. Aangezien de sector in België en Luxemburg sterk gereglementeerd is (veiligheid, toegankelijkheid, milieu, enz.), moet u er bovendien voor zorgen dat uw dienstverlener alle geldende normen kent. Hun vermogen om te innoveren kan ook een troef zijn, vooral bij complexe problemen.
- Vakgebied: naast de installatie van de lift zou de dienstverlener idealiter een onderhouds- en servicecontract moeten aanbieden dat is afgestemd op de behoeften van het gebouw. Het verdient de voorkeur een liftbedrijf te kiezen dat een "à la carte" onderhoudscontract voor liften aanbiedt, wat steeds vaker het geval is, en dat in de loop der tijd kan worden aangepast aan uw behoeften. Naast reparaties en verplichte periodieke bezoeken kan de dienstverlener ook zorgen voor de herstelling van versleten onderdelen, predictief onderhoud aanbieden voor nog meer comfort en veiligheid en, indien nodig, de installaties geleidelijk moderniseren om de duurzaamheid ervan te garanderen.
- Kwaliteit van de ondersteuning: de liftoperator moet beschikken over een team van gekwalificeerde techniekers die regelmatig worden opgeleid om aan alle generaties installaties te kunnen werken. Hij moet ook beschikbaar zijn en snel kunnen ingrijpen, met name bij een storing, een heringebruikname of het bevrijden van personen. U moet dus op verschillende punten letten: het klantenrelatiecentrum moet 24/7 beschikbaar zijn, idealiter intern zijn en in uw land gevestigd (om een perfect begrip van uw behoeften en problemen te garanderen); een competent team van techniekers moet 24/7 kunnen ingrijpen. Ten slotte moeten de onderhoudsteams zich dicht bij uw installatie bevinden om een snelle reactie te garanderen. Deze verplichtingen zijn opgenomen in het onderhoudscontract en kunnen ook worden gebruikt om liftbedrijven te vergelijken.
- Ervaring: het is logisch dat een ervaren liftbedrijf eerder beproefde oplossingen aanbiedt, zowel op het gebied van veiligheid, eco-efficiëntie als design. Hij zal ook kunnen putten uit zijn vele projecten om voorstellen te doen, met name wat betreft de specifieke kenmerken van het project en de normen waaraan moet worden voldaan.
Met meer dan 100 jaar ervaring en activiteiten in meer dan 60 landen over de hele wereld is KONE tegenwoordig de Belgische marktleider op het gebied van liften, roltrappen en automatische deuren. Het bedrijf dankt haar succes aan een brede expertise, die het ten dienste stelt van haar klanten:
- een breed gamma liften voor nieuwe gebouwen en een engineering team dat in staat is om de meest complexe bouwplaatsen te ondersteunen;
- diverse oplossingen voor bestaande gebouwen: installatie, modernisering en vervanging;
- innovatieve diensten voor het beheer van verplaasingen: telling van personen, toegangscontrole, verkeersstudies, enz;
- voorbeeldig onderhoud: meer dan 500 techniekers op gemiddeld minder dan 30 minuten afstand van de installatie, permanent opgeleid en in staat om in te grijpen op alle merken en alle generaties liften
Aangezien onderhoudsdiensten essentieel zijn voor de keuze van een liftoperator, kan u hier lezen wat de essentiële kwaliteiten zijn van een onderhoudstechnieker voor liften.