De onderhoudstechnieker van liften, die belast is met zowel routineonderhoud als correctieve acties, isde belangrijkste waarborg voor de veiligheid van de installaties. Als zodanig moeten zij over bepaalde essentiële kwaliteiten beschikken om te voldoen aan de eisen en verantwoordelijkheden die inherent zijn aan de functie van onderhoudstechnieker. Het is de taak van de liftoperator - of de dienstverlener die belast is met het onderhoud van de liften - om geschikte profielen te selecteren en de techniekers dag na dag te ondersteunen bij het verbeteren van hun vaardigheden.
- Multidisciplinaire deskundigheid: in de eerste plaats vereist de functie van onderhoudstechnieker een echte technische deskundigheid, zowel theoretisch als praktisch. Deze deskundigheid is niet langer beperkt tot de mechanica alleen, want met de ontwikkeling van de liften moeten de techniekers nu ook beschikken over vaardigheden op het gebied van elektronica, IT, connectiviteit en automatisering.
- De kwaliteit van de opleiding: de snelle evolutie van de installaties vereist dat de onderhoudstechniekers van liften hun vaardigheden en kennis regelmatig bijspijkeren. De liftoperator moet dus van de opleiding van zijn teams een prioriteit maken en daarvoor het nodige budget uittrekken. Logischerwijs is het ook essentieel dat de technieker belangstelling heeft voor deze opleiding en volledig betrokken is bij zijn permanente bijscholing.
- Het vermogen om te evolueren: informatisering van waarschuwingen, de opkomst van predictief onderhoud, verbeteringen van de software, digitalisering van het onderhoudslogboek... de sector heeft in de loop der jaren veel veranderingen ondergaan en blijft zich ontwikkelen. Naast hun leervermogen moeten liftonderhoudstechniekers dus een groot aanpassingsvermogen hebben om deze veranderingen bij te houden en de verschillende innovaties ten volle te kunnen benutten.
- Interpersoonlijke vaardigheden: interpersoonlijke vaardigheden spelen tegenwoordig een centrale rol in het werk van de liftonderhoudstechnieker. Als belangrijkste contactpersoon van de klant moet hij in staat zijn te luisteren, te onderwijzen en de situatie uit te leggen, in te spelen op de behoeften en suggesties te doen: hij moet een vertrouwensrelatie kunnen opbouwen. Zijn of haar communicatievermogen is ook een bepalende factor om in teamverband te werken, eventuele problemen aan te kaarten en de specifieke vaardigheden van eenieder te benutten.
- De beschikbare middelen: de liftonderhoudstechnieker moet dagelijks ten volle gebruik maken van de tools en middelen die de liftoperator ter beschikking stelt om de kwaliteit van zijn werk te optimaliseren. Dit omvat het gebruik van oplossingen voor predictief onderhoud om storingen te voorkomen, of het gebruik van deskundigen op afstand, door bijvoorbeeld een supportteam per video op te roepen wanneer hij met complexe problemen wordt geconfronteerd.