Wanneer u de plannen voor het gebouw en het liftplan opstelt, of uw gebouw nu residentieel, professioneel of voor het publiek bestemd is, moet u voldoen aan een aantal normen betreffende de lift. Deze moet uiteraard voor iedereen toegankelijk en veilig zijn. Maar om precies te weten hoeveel ruimte er nodig is voor de lift, moet met verschillende parameters rekening worden gehouden:
- Het model en de afmetingen van de lift
- Het model van de deur
- De verwachte belasting
- De snelheid van de lift
- De breedte en hoogte van de vrije doorgang
- Type opening: zijkant of midden
- Type deur: enkele of dubbele toegang, facadedeur of in kader
- De sponning
- Het contragewicht: standaard of parachute
Al deze elementen zijn van invloed op het ontwerp van de lift. Het is namelijk essentieel dat er in de liftschachtvoldoende ruimte overblijft voor de motor en alle componenten, zowel in de breedte als in de diepte.
Voorbeeld: Voor een residentiële lift mt en hefvermogen van 630 kg met sponning, type KONE MonoSpace DX 500, is de minimale uitloophoogte tussen 1 220 en 1 380 mm bovenop de kooihoogte, afhankelijk van het type plafond. De minimumdiepte ligt tussen 1 050 en 1 200 mm, afhankelijk van de snelheid van de lift.
Let op: vermijd het voorzien van te veel ruimte, want als de liftschacht te breed is, is de afdichting van de deuren niet meer optimaal en is de brandwerendheid niet gegarandeerd!
Het is dus essentieel om de schachtplannen op maat te maken, afhankelijk van de gekozen lift. KONE heeft hiervoor de KONE Elevator Planner ontwikkeld, een hulpmiddel waarmee u de liftconfiguratie en de schachtafmetingen kan plannen volgens uw project.
Alle liftbedrijven hebben verschillende liftplannen, afhankelijk van de projectconfiguraties. Als u "standaard" afmetingen voor de liftschacht plant, zonder te weten welk type lift erin zal passen, kan het zijn dat u een kooi met variabele hoogte en breedte moet kiezen om aan de afmetingen van de schacht te voldoen. Als alternatief kan een omlijste deur worden geïnstalleerd in de liftschacht in plaats van op de overloop, maar dit vereist enige uitfrezing. Zoals u ziet is dit type oplossing duurder en vereist het een complexe organisatie. Bij liftplanning is het het beste om de schacht aan de lift aan te passen en niet andersom.