Einde van 2G en 3G netwerken: 25.000 liften getroffen Ben ik betrokken?

Noodtelefoonlijn voor liften

4 essentiële vragen om te begrijpen wat er aan de hand is

Wat is een alarmlijn en waarom is het belangrijk?

Een bi-directioneel communicatiesysteem, of alarmlijn, is een cruciaal systeem dat de lift 24 uur per dag verbindt met het KONE Callcenter. Deze verbinding zorgt ervoor dat gebruikers KONE altijd kunnen bereiken in het geval van een liftstoring, waardoor de veiligheid van de gebruikers wordt gewaarborgd.

Hoe werkt zo'n bi-directioneel communicatiesysteem?

De alarmlijn van de lift is verbonden met een mobiel netwerk via een modem of kabel, wat een directe verbinding met het KONE Callcenter mogelijk maakt. Veel van deze communicatiesystemen werken echter nog steeds op 2G/3G-netwerken, die op dit moment door de operators uitgefaseerd worden. Zodra deze netwerken volledig uitgefaseerd zijn, zullen de alarmlijnen die ervan afhankelijk zijn niet meer functioneren.

Wat betekent dit voor mij en wat is de deadline?

Om ervoor te zorgen dat een alarmlijn dat is aangesloten op een 2G/3G-netwerk blijft werken, moet er worden overgeschakeld op een modem dat compatibel is met het 4G-netwerk. De deadline voor deze overgang verschilt van land tot land en van operator tot operator. In België zal 2G volledig uitgefaseerd zijn tegen eind 2030 en 3G tegen eind 2025. We raden u daarom aan om contact op te nemen met uw KONE contactpersoon, indien deze dat nog niet gedaan heeft.

Hoe kan KONE u helpen bij deze overgang?

Om ervoor te zorgen dat alarmlijnen die zijn aangesloten op 2G- of 3G-netwerken blijven werken, is het de verantwoordelijkheid van de gebouweigenaar om ervoor te zorgen dat deze compatibel zijn met het 4G-netwerk door ze te upgraden. Onze experts staan klaar om u te helpen met deze transformatie en de juiste oplossing voor uw installatie aan te bevelen.

Oplossingen op maat

Hoe kan KONE u helpen?

We begrijpen het belang van een vlotte overgang. KONE heeft zich voorbereid om haar klanten te ondersteunen en we zijn er klaar voor. Er zijn verschillende oplossingen beschikbaar, afhankelijk van uw installatie.

Woman standing in an elevator while observing the interior of the elevator

Uw installatie is ouder dan 15 jaar?

Indien uw lift al wat ouder is, is de noodzakelijke update van 2G/3G-communicatiesystemen de ideale gelegenheid om de noodzaak van modernisering van uw installatie te onderzoeken. Modernisering verbetert niet alleen de veiligheid en prestaties van uw lift, maar ook de stijl en toegankelijkheid ervan. Praat met een KONE expert om de moderniseringsoplossing te vinden die het beste voldoet aan uw specifieke behoeften.

Landing_Page_Connectivity:760x428%2816-9%29

Uw lift is minder dan 15 jaar oud, maar nog niet voorzien van het nieuwste onderhoud?

Wanneer u uw communicatiesysteem upgradet, is dat een ideale gelegenheid om recente innovaties te integreren, zoals het op AI gebaseerde predictieve onderhoud dat mogelijk wordt gemaakt dankzij 24/7 Connect. Door connectiviteit aan uw lift toe te voegen, verbetert u de prestaties en veiligheid en opent u de deur naar vele nuttige toepassingen voor gebouwen en hun gebruikers.

Kone-USA-Day3-1888-Edit-14042014-1:1400x700

Uw lift is recent en voorzien van predictief onderhoud?

Om de goede werking van uw alarmlijn te verzekeren, schakelt u over op 4G-connectiviteit en zorgt u ervoor dat uw lift toekomstbestendig is. Onze experts staan klaar om u te helpen de beste oplossing te vinden voor uw specifieke installatie.

Veelgestelde vragen (FAQ)

Meer details en informatie

  • Neem contact met ons op via het formulier op deze pagina, specificeer uw verzoek zo gedetailleerd mogelijk en wij begeleiden u gedurende het hele proces.

  • De netwerkcapaciteit is beperkt en de behoefte aan data groeit voortdurend. 2G/3G gebruikt deels dezelfde frequentie als 4G. De ruimte die ontstaat door het verdwijnen van 2G en 3G kan door operatoren worden gebruikt voor 4G-verkeer.

  • De belangrijkste operatoren hebben aangegeven dat ze het 2G- en 3G-netwerk in 2025 definitief zullen afsluiten. Dit tijdschema kan echter van land tot land verschillen. In België zal 2G tegen eind 2030 volledig zijn afgesloten en 3G tegen eind 2025. Indien u meer gedetailleerde informatie wenst over de einddata, kan u het beste contact opnemen met uw lokale netwerkoperator. U kan ook contact met ons opnemen door het contactformulier op deze pagina in te vullen.

  • De 2G- en 3G-netwerken worden steeds minder onderhouden, wat gevolgen kan hebben voor de kwaliteit en betrouwbaarheid. Om dit te verhelpen, moeten we de liften voor de deadline upgraden naar het 4G-netwerk. Deze proactieve aanpak is nodig vanwege het grote aantal modems dat vervangen moet worden en de tijd die dit proces in beslag neemt. Door op voorhand te handelen, kunnen we zorgen voor een vlotte overgang en storingen of stilstand van de liften voorkomen.

  • Als een passagier vast komt te zitten in de kooi, is het mogelijk dat noodtelefoons die verbonden zijn met 2G- of 3G-netwerken niet meer werken als deze netwerken worden afgesloten. Dit betekent dat de passagier geen contact kan opnemen met ons callcenter voor hulp en dat uw lift mogelijk niet door de volgende wettelijke inspectie komt. Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het gebouw om ervoor te zorgen dat de lift voldoet aan de wetgeving.

  • Toen de unit werd geïnstalleerd, wisten we nog niet dat het 2G/3G-netwerk tegen 2025 zou worden uitgefaseerd. Pas toen we dit te weten kwamen, hebben we een nieuw product ontwikkeld om op deze verandering in te spelen.

  • Op uw verzoek maken we een offerte voor een GSM-lijn met een SIM-kaart die naadloos verbinding maakt met ons callcenter via het 4G-netwerk.

  • Nee, de kosten worden niet gedekt door uw contract. De uitfasering van 2G/3G is geen beslissing van KONE, maar werd beslist door de operatoren. Deze onvoorziene (maar noodzakelijke!) wijziging aan uw installatie(s) wordt daarom niet gedekt door het contract.

Neem contact met ons op om uw specifieke behoeften te bespreken

Indien u vragen heeft over onze diensten of meer wilt weten over onze aanbevolen oplossingen, aarzel dan niet om ons te contacteren.

Sample form






+32

+352







My query is about *|Installing new equipment in a new building|Installing new equipment in an existing building|Repairing or upgrading existing equipment|Maintenance|Residential Flow in a new building|Residential Flow in an existing building|24/7 Connected Services|Other
Equipment/service type *|Elevators|Escalators|Doors|Advanced People Flow solutions|People Flow planning|Other


Gelieve op te merken dat wanneer u dit formulier indient, wij uw persoonlijke gegevens verzamelen. Raadpleeg onze Privacyverklaring voor meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens.


Cookies

We gebruiken cookies om de functionaliteit van de site te optimaliseren en om u de best mogelijke ervaring te geven tijdens het surfen op onze site. Als u hiermee akkoord gaat en alle cookies accepteert, hoeft u alleen maar op de knop 'Accepteren' te klikken. U kan ook onze privacyverklaring bekijken.