KONE, een belangrijke partner voor de modernisering van alarmlijnen voor liften: 25.000 installaties moeten een upgrade krijgen
Pers Gupubliceerd 11/18/2024
In België en Luxemburg plannen de telecomoperatoren om het 3G-netwerk tegen eind 2025 definitief af te sluiten. Voor het 2G-netwerk gebeurt dit tegen eind 2030. Deze overgang heeft een effect op heel wat alamrlijnen van liften. Om mede-eigenaars, verhuurders en beheerders van gebouwen te ondersteunen bij het upgraden van hun installaties, ontwikkelt KONE, marktleider in stedelijke mobiliteit en wereldwijd nummer 2 op het gebied van liften en roltrappen, een aanbod op basis van 4G-gsm-connectiviteit en het predictieve onderhoud KONE 24/7 Connect. Deze noodzakelijke upgrade is van toepassing op 25.000 installaties die door KONE worden onderhouden. Bewust van de uitdagingen die deze overgang met zich meebrengt, heeft KONE 1.500 medewerkers in heel Frankrijk, België en Luxemburg gemobiliseerd.
EEN NOODZAKELIJKE UPGRADE OM DE VEILIGHEID VAN GEBRUIKERS TE VERZEKEREN
Ongeveer twee derde van het liftpark van KONE in België en Luxemburg heeft een noodzakelijke technologische update van zijn alarmlijnen nodig, als gevolg van de aflsuiting van de 2G- en 3G-netwerken, die zich tussen nu en 2030 voordoet. Deze netwerken zijn essentieel voor de werking van het bi-directionele communicatiesysteem in liften. De spreekluisterverbinding of alarmlijn is via een modem of vaste lijn verbonden met een mobiel netwerk dat de lift continu met het Customer Care Center van KONE verbindt. Dankzij deze verbinding kunnen gebruikers er gerust op zijn dat ze KONE steeds kunnen bereiken wanneer de lift niet werkt, waardoor hun veiligheid verzekerd is. In België zijn 8.000 installaties in KONE-onderhoud die via vaste netwerken zijn verbonden, terwijl 17.000 installaties nog op 3G functioneren.
“Wanneer de vaste, 2G- en 3G-netwerken volledig zijn vervangen, werken alarmlijnen van liften die afhankelijk zijn van deze netwerken niet langer. Het is echter belangrijk voor de veiligheid van de gebruikers om er zeker van te zijn dat de alarmlijnen compatibel zijn met het 4G-netwerk. Naast noodzakelijk zijn deze upgrades ook een daadwerkelijke opwaardering van het vastgoed voor alle eigenaars en verantwoordelijken van gebouwen dankzij de modernisering van de installaties door deze nieuwe upgrade”, verklaart Jérôme Féré, Repairs Director bij KONE Frankrijk, België en Luxemburg.
KONE heeft al 1.500 techniekers, reparateurs en monteurs ingeschakeldomhaar klanten gedurende deze overgang te informeren en te ondersteunen in Frankrijk, België en Luxemburg. Hoewel het einde van het 2G-netwerk pas voorzien is tegen eind 2030 en dat van het 3G-netwerk tegen eind 2025, adviseert KONE om op de migratie naar het 4G-netwerk te anticiperen omwille van de voordelen op het gebied van veiligheid, kosten en verhoogde prestaties.
EEN KANT-EN-KLARE OPLOSSING MET HET AANBOD GSM 24/7 CONNECT
Om haar klanten bij deze overgang bij te staan, heeft KONE een compleet aanbod ontwikkeld. Ter vervanging van de verouderde technologieën (2G-/3G-netwerken) biedt KONE een module die uitgerust is met een 4G-simkaart met meerdere operatoren en gekoppeld is met het KONE 24/7 Connect onderhoud.
De gsm-verbinding zorgt voor de verbinding tussen het bi-directionele communicatiesysteem van de lift en het KONE Customer Care Center, terwijl KONE 24/7 Connect storingen identificeert en de technieker in realtime verwittigt. Deze geconnecteerde module zorgt er niet alleen voor dat de alarmlijn voldoet aan de regelgeving, maar bevat ook de meest recente connectiviteitstechnologieën die de veiligheid en toekomstbestendighied van de liften garanderen.
Zo biedt de simkaart met meerdere operatoren een optimaal netwerkbereik, waardoor de alarmlijnen veiliger zijn. Dankzij de continue monitoring van de liften met KONE 24/7 Connect, kunnen toekomstige storingen bovendien worden opgespoord nog vóór ze zich voordoen en worden techniekers in realtime verwittigd. Een oplossing die zorgt voor tot 50% minder storingen en voor een aanzienlijke stijging van de levensduur van de installaties.
In mede-eigendommen komt de vervanging van de 2G- en 3G-lifttelefoonsystemen door compatibele 4G-modules op slechts enkele tientallen euro's per bewoner. Daarnaast compenseren de gsm-abonnementen, die veel goedkoper zijn dan telecomabonnementen, een groot deel van deze investering. Naast de verplichting die door de beslissing van de operatoren wordt opgelegd, zijn deze wijzigingen een daadwerkelijk voordeel op het gebied van veiligheid en innovatie voor alle gebruikers.
EEN AANBOD DAT DEEL UITMAAKT VAN DE FOCUS VAN KONE OP DE RESIDENTIËLE MARKT
Hoewel de upgrade van alarmlijnen van toepassing is op alle types gebouwen, richt KONE zich met dit nieuwe aanbod voornamelijk op de residentiële markt als reactie op een stijgende vraag naar meer betrouwbare en geconnecteerde mobiliteitsoplossingen. Vandaag bevindt 60% van de liften die door KONE worden beheerd zich in residentiële gebouwen. Door haar diensten af te stemmen op de specifieke behoeften van gemeenschappelijke eigendommen en woongebouwen, wil KONE een groot aantal verouderde liften moderniseren, met als doel om tegen 2030 50% van haar installaties uit te rusten met KONE 24/7 Connect. Een geconnecteerde onderhoudsoplossing waarmee 95% van de mogelijke storingen proactief kan worden geïdentificeerd, waardoor de veiligheid en betrouwbaarheid van de installaties verbetert.
PERSCONTACTEN
Hopscotch Europe
Camille Gachet