Problemen opsporen voor ze zich voordoen

Problemen opsporen voor ze zich voordoen

Al enkele jaren op rij zorgen KONE 24/7 Connected Services ervoor dat de uitvaltijd van liften verkort wordt door techniekers te waarschuwen wanneer de installatie ook maar de geringste aanwijzing van een storing vertoont. Deze slimme dienst geeft gebouweigenaren gemoedsrust als nooit tevoren.

Een groot deel van de ervaring tussen arts en patiënt is de uitwisseling van informatie. Als de patiënt niet communiceert wat er mis is met hem, heeft de arts weinig om mee te werken - hij heeft geen idee van wat hij probeert te diagnosticeren.

Hetzelfde geldt wanneer het gaat om complexe mechanische systemen. Een technieker die geen "symptomen" ziet wanneer hij of zij arriveert voor een routine-onderhoudscontrole, zal er logischerwijze vanuit gaan dat alles in orde is met de installatie in kwestie ookal is deze misschien weken verwijderd van een defect

KONE 24/7 Connected Services verandert het paradigma. Het laat de installaties - liften, roltrappen en automatische gebouwdeuren - met techniekers "praten" over hoe goed ze op dit moment presteren, en signaleren elk van de honderden potentiële problemen die mogelijk op de loer liggen.

Afbeelding

Sinds 2017 kunnen techniekers van KONE met deze intelligente, cloud-gebaseerde oplossing een soort "preventief medicijn" toedienen op de systemen die ze onderhouden.

"Deze dienst heeft ervoor gezorgd dat de klant zijn mogelijke zorgen en ongerustheid aan ons kan uitbesteden", zegt Einar Toivonen, senior manager voor verkoop en aanbodontwikkeling voor geconnecteerde diensten bij KONE.

"Wij kijken naar de gegevens die we ontvangen en kunnen de beslissing nemen of iets kritiek is en er onmiddellijk iemand moet worden gestuurd - of dat het iets is dat we kunnen afhandelen tijdens het volgende geplande onderhoudsbezoek. Het is het combineren van Artificiële Intelligentie (AI) met menselijke kennis."

Een gevestigde dienst

Vanuit verkoopoogpunt is het vooral handig dat KONE 24/7 Connected Services een gevestigde naam is: het is al door een aanzienlijk aantal klanten in gebruik genomen, en casestudy na casestudy bevestigt de bewering dat het de vlotte werking van de gebouwen waarin het wordt toegepast, vergemakkelijkt.

"Uit de gegevens blijkt dat we het aantal zichtbare verstoringen voor eindgebruikers aanzienlijk hebben kunnen terugdringen", zegt Toivonen.

Het doel, voegt hij eraan toe, is altijd samen te werken met de klant om te begrijpen hoe de dienst aan hun specifieke behoeften kan voldoen. In het geval van hotels, bijvoorbeeld, kan een lift die altijd werkt helpen bij het elimineren van reputatie schadende online reviews over liften die traag of buiten werking zijn.

Afbeelding

Sebastian Warnsmann, business development manager voor de servicebusiness van KONE Duitsland, noemt een voorbeeld van hoe KONE 24/7 Connected Services een winkelcentrum in München hielp om een meltdown tijdens de kerstperiode te voorkomen.

"Het was hun drukste periode", zegt hij, "en er waren twee afzonderlijke incidenten waarbij KONE 24/7 Connected Services ons waarschuwde voor een potentieel probleem. De ene keer was het tijdens winkeltijden, de andere keer voordat het centrum voor de dag geopend was, en in beide gevallen waren we binnen 60 minuten ter plaatse zonder enige verstoring voor de klanten.

De technologie heeft zich ook op andere locaties bewezen, zegt Warnsmann. "Eén van de eerste pilots voor KONE 24/7 Connected Services was een kantoor in Düsseldorf. Zij hebben vier units en hebben in een heel jaar geen enkele call-out gehad", straalt hij.

In deze periode ontstond ook een sterke band tussen de klant en de technieker van KONE, waarbij de technieker de klant precies kon uitleggen hoe en waarom de service werkt en kon wijzen op de vele voordelen ervan.

"We hebben nog een klant in de hotelsector die zo overtuigd is van KONE 24/7 Connected Services dat ze willen dat we elke nieuwe installatie ermee uitrusten", voegt Warnsmann eraan toe.

Een slim systeem dat steeds slimmer wordt

In het streven naar steeds grotere niveaus van predictieve nauwkeurigheid, is KONE 24/7 Connected Services sinds de lancering in 2017 in een staat van voortdurende ontwikkeling en verbetering. Er wordt gewerkt aan een nieuwe planningstool waarmee gebouweigenaren en -beheerders eenvoudig kunnen budgetteren voor installatiegerelateerde kosten voor de komende vijf jaar, en deze tool is goed ontvangen door de klanten die het gebruik ervan hebben getest.

Afbeelding

"We werken in R&D voortdurend om ervoor te zorgen dat meer en meer verstoringen in de toekomst zullen worden geëlimineerd", zegt Toivonen, die vindt dat het dit voorspellende element is dat het aanbod van KONE echt onderscheidt van dat van concurrenten.

"Als anderen zeggen: 'Onze liften zijn geconnecteerd' of 'Ze monitoren alles'," zegt hij, "daag ik onze klanten uit om te vragen: 'Waar gaan die gegevens naartoe? Handelt er iemand naar?". Bij KONE draait het allemaal om proactief zijn - we proberen ervoor te zorgen dat het probleem niet escaleert tot het punt waarop het een panne wordt."

Het resultaat? Duurzaamheid krijgt een boost omdat de levensduur van de installaties toeneemt, de people flow onverminderd doorgaat en de veiligheid wordt verbeterd.

Warnsmann vat het als volgt samen: "Als een lift werkt, loopt er niemand rond die denkt: 'Geweldig! Dit werkt!', maar als hij eenmaal uitvalt, wordt het een ramp. Gebouweigenaren krijgen brieven, telefoontjes en klachten van hun huurders - maar met KONE 24/7 Connected Services wordt dit allemaal tot een minimum beperkt. En dat komt omdat alles gewoon op de achtergrond werkt."

Meer weten over KONE 24/7 Connected Services?

Klik hier >>

Ontdek de KONE Digitale Services

Digitalisering wordt gebruikt om de hygiëne in openbare en privéruimten te verbeteren. Ook interessant voor uw gebouw?

Cookies

We gebruiken cookies om de functionaliteit van de site te optimaliseren en om u de best mogelijke ervaring te geven tijdens het surfen op onze site. Als u hiermee akkoord gaat en alle cookies accepteert, hoeft u alleen maar op de knop 'Accepteren' te klikken. U kan ook onze privacyverklaring bekijken.