Hoewel velen van ons wereldwijd momenteel worden geconfronteerd met beperkingen in het verplaatsen in steden en de gebouwen daarin, zijn er gebouwen die operationeel moeten blijven, zelfs in tijden van crisis. Ziekenhuizen zijn hiervan een duidelijk voorbeeld: mensen en voorraden moeten te allen tijde efficiënt kunnen bewegen tussen verdiepingen.
Maar ook veel kantoren, winkels, woongebouwen en knooppunten van openbaar vervoer moeten beschikbaar blijven. Liften zijn vaak de meest efficiënte manier voor mensen om in deze gebouwen te komen waar ze moeten zijn. Door onderstaande tips te volgen, kan iedereen die een lift in deze tijden gebruikt een steentje bijdragen om het gebruik veiliger te maken, voor zichzelf en voor een ander.
1. Vermijd direct handcontact met knoppen
Om de verspreiding van microben in liften met traditionele drukknoppen tegen te gaan, raden wij aan om de knoppen niet met blote vingers aan te raken. Kies voor het dragen van een handschoen of gebruik bijvoorbeeld het uiteinde van een potlood of iets dergelijks om op de knop te drukken.
Als u niet anders kan dan uw blote handen gebruiken, vergeet dan niet deze zo snel mogelijk te wassen en/of een desinfecterende gel op alcoholbasis te gebruiken.
2. Vermijd drukte
Wanneer de lift voor u opengaat en u ziet dat deze (te) vol is, wees dan geduldig en wacht op de volgende. Of overweeg, indien mogelijk, om de trap te nemen. Het is in deze situatie het beste om alleen of slechts met een paar andere mensen in de lift te staan. Dit om de verspreiding van het coronavirus, dat via hoest- of niesdruppeltjes wordt overgedragen, te beperken.
3. Houd afstand
Als u met andere mensen in een lift staat, probeer dan op minimaal een meter van uw medepassagiers te staan. Als u niet kan voorkomen en toch in volle lift staat, is het aan te raden om niet met elkaar te praten. Als u moet hoesten of niezen, wend u dan af van anderen en gebruik de binnenkant van uw elleboog om te voorkomen dat de druppels zich verspreiden.
4. Regelmatige reiniging van oppervlakken
Het is altijd goed om liftoppervlakken regelmatig te laten reinigen. Moedig uw facilitair manager aan om de frequentie van schoonmaken te verhogen, zodat liftknoppen, leuningen, wanden, deuren en andere oppervlakken, zoals touchscreenpanelen, regelmatig worden gereinigd met het juiste ontsmettingsmiddel.
5. Maak optimaal gebruik van de beschikbare technologie
Technologie kan onze vriend zijn in moeilijke tijden. Met de KONE Elevator Call-app kunnen gebruikers de lift oproepen met hun telefoon in plaats van met een bedieningspaneel. Degene die zich verplaatsen in gebouwen met dit systeem en deze app hebben, wordt aangeraden deze te gebruiken.
Mediascreens in en rond liften kunnen worden gebruikt om bewoners en bezoekers van gebouwen op de hoogte te houden van belangrijk nieuws, richtlijnen of ontwikkelingen. Bijvoorbeeld met betrekking tot het nemen van voorzorgsmaatregelen om verspreiding van het coronavirus binnen of buiten het gebouw te beperken. Het KONE MediaScreen kan op afstand worden bijgewerkt.
Liften en/of roltrappen van klanten die gebruik maken van KONE 24/7 Connected Services, worden non-stop op afstand gemonitord om problemen en ongeplande stilstand van de installaties te voorkomen.